czwartek, 29 listopada 2012

Rozliczenie z wiel-błądem :)

Spieszę do Was z wiel-błądowymi odpowiedziami, na które musieliście chwilę dłużej poczekać, za co Was bardzo przepraszam. Przypomnę jeszcze tylko Wasze zadanie, które mieliście rozwiązać.

Wybierz poprawną formę:
  1. Sześciu milionom jedenastu tysiącom narodzin towarzyszył lekarz położnik, czy: Sześć milionów jedenastu tysiącom narodzin towarzyszył lekarz położnik.
  2. Ten projekt badawczy zostanie zrealizowany w dwutysięcznym pierwszym roku, czy: Ten projekt badawczy zostanie zrealizowany w dwa tysiące pierwszym roku.
  3. Wręczono dyplomy tysiącowi laureatów, czy: Wręczono dyplomy tysiącowi laureatom, czy: Wręczono dyplomy tysiącu laureatom.
  4. Proszę wpisać słowami liczbę 21 do zdania: "Najlepiej grało mu się... kartami". 


Prawidłowe odpowiedzi:
  1.  Sześciu milionom jedenastu tysiącom narodzin towarzyszył lekarz położnik.
  2.  Ten projekt badawczy zostanie zrealizowany w dwa tysiące pierwszym roku.
  3.  Wręczono dyplomy tysiącowi laureatów.
  4.  Najlepiej grało mu się dwudziestoma jeden kartami.
Liczebniki chyba Was wystraszyły, bo z zadaniem zmierzyły się tylko cztery osoby :) czyli Magda K-ska, bezrobotna.pl, edika, Agata P, którym należą się wielkie brawa! :) Szczególne wyróżnienie należy się... całej waszej czwórce, ponieważ wszystkie miałyście po trzy prawidłowe odpowiedzi!!!

Błędy pojawiły się w tylko w punkcie trzecim, więc oddam teraz głos "Małemu słownikowi wyrazów kłopotliwych", z którego zaczerpnęłam przykład:

"(...) Niezależnie od swojej funkcji wyrazy tysiąc, milion i miliard łączą się z rzeczownikiem w dopełniaczu, a nie w tym przypadku, w którym same występują, np. Wręczono dyplomy tysiącowi laureatów, nie !tysiącowi laureatom. Jeszcze gorzej brzmi !tysiącu laureatom - z błędną formą celownika !tysiącu, będącą wynikiem analogii do innych liczebników i zaimków liczebnych, np. pięciu, stu, wielu laureatom" (s. 300, hasło: tysiąc, milion, miliard).

Ten punkt był, przyznaję, bardzo trudny i ręka do góry - kto z Was się nie dziwi, że właśnie taka forma jest prawidłowa :)  

19 komentarzy:

  1. :) zgadzam się mnie najwięcej problemów sprawiło właśnie to zdanie z tysiącem. Nawet potem grzebałam w słownikach, ale też miałam problem ze znalezieniem odpowiedzi:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To było bardzo trudne zadanie. W ogóle odmiana liczebników to chyba jeden z trudniejszych aspektów gramatyki.
      Ale z resztą poradziłaś sobie świetnie, więc powinnaś być z siebie dumna :)

      Usuń
    2. Po moim wykształceniu to powinnam sobie radzić:) Ale nikt nie jest doskonały!

      Usuń
    3. To nasz język sprawia tyle kłopotów! Niejeden korektor językowy wpada w językowe pułapki :)
      Kończyłaś edytorstwo tak? To moje marzenie, zaraz po bibliotekoznawstwie :) Obydwa kierunki mnie pociągają :)

      Usuń
    4. Generalnie to kończyłam stosunki międzynarodowe. Edytorstwo 'robiłam' podyplomowo, także pocieszam się, że nie jestem polonistą z prawdziwego zdarzenia, dlatego nie zawsze uda mi się wykryć wszelkie błędy, ale i tak gdzieś mnie tm wewnętrznie ssie, bo jestem perfekcjonistką z natury. A bibliotekoznawstwo też mi się marzy, ale teraz już nie mam siły na kolejne 5 lat studiów.

      Usuń
    5. Wydaje mi się, że zagadnienia poprawności językowej to jest bardzo rozległy temat, którego nie jest się w stanie opanować w stu procentach ani na edytorstwie, ani na polonistyce. Można nauczyć się pewnych podstaw, ale dopiero pracując z tekstami na co dzień można dojść do perfekcji. Więc niech Cię nie ssie :)

      Usuń
    6. To jest niesamowicie rozległy temat. Co więcej Rada Języka Polskiego wprowadza czasami jakieś drobne zmiany, i nagle się okazuje, że to czego uczyli Cię w szkole i co robisz automatycznie (bo masz wryte w umysł) jest niepoprawne, lub ma dwie możliwe formy.

      Usuń
    7. Zgadza się :) Trzeba być ciągle na bieżąco z nowinkami. Język wciąż ewoluuje i jeszcze nie raz zaskoczy nas jakimiś zmianami :)

      Usuń
  2. Trochę jestem zaskoczona, nie sądziłam, że to będzie ta odpowiedź. Czekam na dalsze wiel-błądy :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pojawią się na pewno :) Już się zaczynam zastanawiać nad tematem kolejnego zadania :)

      Usuń
  3. Ostatnio ciężko mi się wyrobić no i znów nie zdążyłam na wielbłąda... Może nawet lepiej bo gdy tak teraz na te zdania patrzę to tylko w przypadku pierwszego jestem pewna, że wybrałabym dobrą odpowiedź... To naprawdę trudne zagadnienie, może nawet trudniejsze niż te nasze przecinki ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Popierając się swoim doświadczeniem, przyznaję, że przecinki dużo łatwiej mi było opanować niż odmianę liczebników :)

      Usuń
  4. Rewelacyjna sprawa :) Przecież każdy z nas popełnia błędy, a czasami nawet nie zdajemy sobie z nich sprawy. Taki słownik, by mi się przydał, zwłaszcza, że muszę tłumaczyć na zajęciach teksty i czasem wychodzą różne śmieszne twory.

    OdpowiedzUsuń
  5. Teraz, kiedy patrzę na "tysiącowi laureatów", wydaje mi się to zupełnie oczywiste, a rozwiązując zadanie miałam niemały problem :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Gratulacje dla dziewczyn i czekamy na kolejnego wiel-błąda ;p

    OdpowiedzUsuń
  7. patrzę a tu wyniki wielbłąda... przegapiłam zagadkę...
    oj za mało czasu ma doba

    OdpowiedzUsuń
  8. A nie mówiłam, że bez korepetycji się nie obejdzie, muszę się sprężyć w poszukiwaniu odpowiednich zeszytów, oczywiście 120 - kartkowych:)
    Świetne są te Twoje wiel-błądy, dzięki nim poza cyferkami mam okazję przybliżyć sobie reguły naszego niełatwego języka ojczystego. Nie obiecuję jednak, że je zapamiętam:)

    OdpowiedzUsuń