poniedziałek, 24 września 2012

Wiel-błąd językowy

Ech... coś mi się recenzja sama napisać nie chce... Zołza jedna :)
Moja wena wyjechała na urlop (mam nadzieję, że za chwilę wróci), więc proponuję Wam dziś zabawę językową. Jako że interesuję się trochę korektą, co rusz znajduję jakąś zaskakującą ciekawostkę.


Wiel-błąd językowy na dziś:

Która wersja jest poprawna?
  1. Nazwy mieszkańców miast piszemy małą literą.
  2. Nazwy mieszkańców miast piszemy z małej litery.
  3. Nazwy mieszkańców miast piszemy od małej litery.
Dla większości z Was pytanie może być proste, ale część osób naprawdę nie wie, jaka jest wersja prawidłowa. Ja sama żyłam w nieświadomości przez wiele, wiele lat :) 

Nie zaglądajcie do słowników, nie szukajcie poprawnej wersji. Odpowiadajcie, jak Wam intuicja podpowiada, a ja obiecuję, że wkrótce (pod komentarzami) podam wyczerpującą odpowiedź.

35 komentarzy:

  1. Na mój rozum numer 1 jest poprawne. Tak bez słownika. Natomiast dla korektora słowniki wszelkiego rodzaju są podstawą pracy, więc korzystanie z nich jest wręcz wskazane. Lepiej sprawdzić, jak się nie ma pewności niż popełnić błąd.
    I czekam na Twoją wenę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) Też na nią czekam z niecierpliwością, bo zaczyna mi rosnąć stos przeczytanych już książek. Z tymi słownikami zgadzam się z Tobą w stu procentach. Dla korektora powinna to być narzędzie pracy, by potem czytelnicy książek mogli oddawać się tylko przyjemności czytania, a nie co rusz "potykać się" o błędy.

      Usuń
  2. No nie wiem, strzelę, że 2 chociaż to pewnie nie to :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A możliwe są dwie poprawne odpowiedzi? Bo obstawiłabym 1 i 3 :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie powiem :) Ale oczywiście można obstawiać więcej niż jedną odpowiedź.

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. To tak na początek :) Następnym razem postaram się przygotować coś trudniejszego.

      Usuń
  5. Nazwy mieszkańców miast piszemy od dużej litery.
    Mieszkam w Czchowie a więc jestem Czchowianką a nie czchowianką.

    Pozdrawiam i dobrego dnia życzę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie piszemy :) a poza tym w zadaniu powyżej masz wyraźnie trzy warianty z "małą" w zdaniu :)

      Usuń
    2. Brawo!Wyszło na Twoje, więc jestem czchowianką.Fakt.
      W takim razie myślę , że od małej litery chociaż mogłoby być i z małej litery .

      Usuń
    3. widzisz, a ja wiedziałam, że piszemy od małej, ale myślałam, że zwrot "z małej" jest też poprawny, a tu psikus - odp 1 i 3 poprawne :D

      Usuń
  6. Dla mnie wersja nr 1 jest poprawna. Swoją drogą świetny pomysł z tego typu zagadką, mieszkam w takim rejonie polski, gdzie rusycyzmy mają wielki wpływ na mowę i zauważyłam, że często mam problemy z właściwy zwrotami, na szczęście odkąd piszę bloga, staram się pilnować w mowie i piśmie, z różnym skutkiem, ale...

    Mnie też często dopada brak weny, strasznie to bolesne zjawisko, dlatego życzę przypływu mocy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) Czasem mam wrażenie, że nie jestem w stanie wydusić z siebie żadnego sensownego zdania...

      Natula, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do zwrotów (czy w ogóle poprawności językowej), pisz śmiało! Postaram się pomóc :)

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję, jakby co to będę się do Ciebie dobijać, na razie korzystam z pomocy poradni PWN :)

      Usuń
  7. Stawiam na nr.1 :)
    Życzę aby wena wróciła z urlopu i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wyeliminowałabym jedynkę. Obstawiam dwójkę, chociaż się waham :P
    Ciekawi mnie jaka jest poprawna odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  9. Mi też najbardziej pasuje 2, choć pewności nie mam i czekam na właściwą odpowiedź ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Chyba 1 ale nie jestem pewna :D
    Jej ile to ja mam takich wiel-błądów w głowie .. Ostatnio zastanawiam się czy ma być otwarły czy otworzyły ? Bo w paru książkach znalazłam "otwarły się drzwi" i szczerze to bardzo dziwnie wygląda

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie dlatego dziwnie wygląda, ponieważ forma "otwarł" (a więc w naszym przypadku "otwarły się drzwi") jest to rzadziej stosowana forma niż "otworzyć" (czyli "otworzyły się drzwi").

      Czyli obie formy są poprawne, tylko ta druga jest po prostu bardziej popularna :)

      Usuń
    2. Oj.. i pomyśleć że ja się tyle nad tym głowiłam :D
      Pozdrawiam !

      Usuń
  11. Stawiam na 3, oczywiście wyłącznie na podstawie wpajanych zasad, bowiem zawsze nas uczono : "nowe zdanie zaczynamy od wielkiej litery!":). Pasowałoby więc nazwy mieszkańców miast pisać od małej litery, nie wiem tylko jakich miałam nauczycieli:)

    OdpowiedzUsuń
  12. widzę, że kolejna rzecz nas łączy :) ja też trochę zajmowałam się korektą... i teraz czepiam się literówek w książkach, tv i innych materiałach.

    Moim zdaniem poprawna jest 1, ale 3 też mi wygląda na dobrą :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Kiedy podasz poprawną odpowiedź? Bo przyznam się, że ciekawość mnie już zeżarła i przed chwilą sprawdziłam w słowniku, także ja już wiem:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Miałam odpowiedź napisać jutro, ale może zrobię to jeszcze dziś.

      Usuń
  14. Jak dla mnie wersja druga zdecydowanie brzmi dziwnie. Jakoś tak nie po polsku. ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Moim zdaniem poprawne są wersje 1 i 3, ale pewna do końca nie jestem:)
    Fajne to:):)
    Z weną tak jest niestety:) Najlepiej przeczekać, bo na siłę nic się nie da zrobić dobrze:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przy okazji przypomniał mi się "słowny urwis" Agnieszki Frączek

      WIELOBŁĄD

      Żył raz wielbłąd na Saharze,
      który z morzem mylił plażę,
      więc się w piasku kąpał co dzień,
      a sierść potem suszył w wodzie.

      Gdy ktoś dosiąść chciał wielbłąda,
      ten za siodłem się rozglądał
      i wnet wkładał między garby...
      kapelusik lalki Barbie.

      Gdy proszono go do wioski,
      mył kopyta, gładził włoski,
      bo się cieszył, że dostanie
      porcję lodów na śniadanie.

      I co...? Dostał? Ależ skąd!
      Lody tutaj? Pudło! Błąd!

      To dopiero WIELOBŁĄD...

      Usuń
    2. Ale fajne :) Mój wiel-błąd ma kolegę :D

      Usuń