piątek, 5 października 2012

Wiel-błąd upolowany i... znów się chwalę :)


Ogłaszam, że polowanie na wiel-błąda zostało zakończone!


Tym razem nie sprawił Wam zbyt wiele problemu. Dość szybko odkryliście, że we wszystkich zdaniach chodziło o pleonazmy. Gratuluję!!! :)

Na początek definicja zagadnienia:

PLEONAZM, TAUTOLOGIA - obydwa terminy nazywają konstrukcję, której składniki powtarzają tę samą treść, np.
- "wrócić z powrotem",
- "kontynuować nadal",
- "polegać na sobie wzajemnie",
- "poprawić się na lepsze",
- "potencjalne możliwości", 
- "cofnąć się do tyłu",
- "przychylna akceptacja" itp.
Źródłem niepożądanych powtórzeń jest nieuwaga lub niezrozumienie znaczenia wyrazu. O nieuwadze można mówić w zdaniu: "(!) Studenci znów przystąpili do dalszej nauki", o niezrozumieniu znaczenia obcego rzeczownika w zdaniu: "(!) Sprawa spotkała się z przychylną aprobatą władz".


Już wiemy, gdzie w naszych przykładach ukryły się wiel-blądy, ale pozwólcie, że jeszcze raz przypomnę zdania i podkreślę wadliwe konstrukcje.

  1. Rekreacyjne walory akwenów wodnych, zwłaszcza odpowiednio urządzonych, nie wymagają specjalnej reklamy.
  2. Na stadionie był już pełny komplet widzów.
  3. Nasz naród musi odzyskać z powrotem wolność!
  4. Są tacy, którzy po pierwszej szychcie pakują manatki i wracają z powrotem na wieś. 

Niewielki problem sprawiło Wam pierwsze zdanie, dlatego chcę, żebyście mu się przyjrzeli bliżej:
"Akwen pochodzi od łacińskiego aqua 'woda', a urobiony został na wzór rzeczownika teren. To tłumaczy, na czym polega błąd w zdaniu: "Rekreacyjne walory akwenów wodnych, zwłaszcza odpowiednio urządzonych, nie wymagają specjalnej reklamy". Należało wykreślić słowo "wodnych" albo zastąpić akweny przez zbiorniki. Można było też pisać o rekreacyjnych walorach rzek i jezior - byłoby prościej i naturalniej".

Opracowując ten temat, korzystałam z dwóch żródeł:
- "Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN" pod red. A. Markowskiego, Warszawa 2006,
- "Mały słownik wyrazów kłopotliwych" M. Bańko, Warszawa 2003.

Postanowiłam, że posłucham teraz Waszych propozycji dotyczących następnej zagadki. Czy ma to być znów interpunkcja, a może macie problem z odmianą liczebników? Albo znów mam zrobić zagadkę z trzema możliwościami do wyboru, jak za pierwszym razem? :)

Na koniec jeszcze Wam się czymś pochwalę :) Otóż dziś moja recenzja "Africanusa" S. Posteguillo uzyskała pierwsze miejsce w konkursie na recenzję tygodnia organizowanym przez portal "nakanapie.pl" (link). Chyba nie muszę pisać, jak bardzo się z tego cieszę :)

18 komentarzy:

  1. U mnie w pracy prawie wszyscy notorycznie piszą "z uprzejmą prośbą", nawet dyrektorka :(
    Ale jej poprawiać nie będę...

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiesz co, ja się nie spotkałam nigdy z informacją, że jest to konstrukcja wadliwa...

    Poszukałam coś na ten temat w Poradni językowej PWN i znalazłam to:
    http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=9189


    OdpowiedzUsuń
  3. gratuluję!
    ja chyba nigdy nic nie wygram recenzją, bo piszę krótkie...

    OdpowiedzUsuń
  4. Potencjalne możliwości - nie zdawałam sobie sprawy że z tym określeniem jest coś nie tak... :-) Co do kolejnej zagadki to sama nie wiem... ta uświadomiła mi że jest wiele rzeczy które muszę sobie odświeżyć :-)

    Gratuluję recenzji tygodnia! Całkowicie zasłużona :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      Faktycznie sporo jest jeszcze takich zagadnień, które można sobie odświeżyć lub... nauczyć się. Nie boję się tego stwierdzić, bo sama jeszcze wielu rzeczy się uczę i uważam, że nie ma w tym nic złego :)

      Usuń
  5. Gratuluję! Wcale mnie to nie dziwi, recenzja jest pierwszorzędna :)

    A co do wiel-błądów, cokolwiek zaserwujesz, czekam z niecierpliwością :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa :) Wciąż nie mogę wyjść z szoku, że mi się udało.

      Co do wiel-błąda - postaram się wymyślić coś ciekawego :)

      Usuń
  6. Gratuluję! Myślę, że jeszcze nie jedna wygrana przed Tobą! Co do wiel-błąda, to chyba faktycznie nie zrozumiałam pierwszego zdania:) Zaniepokoił mnie natomiast komentarz magdalenardo,sama bardzo często stosuję ten zwrot w pracy, tj. "urzędowo". Zajrzałam na podany przez Ciebie link i trochę się uspokoiłam, niemniej zrezygnuję chyba z "uprzejmej prośby":)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrobisz jak chcesz, ale nie widzę powodu, żeby rezygnować z tej formy :) Może brzmi trochę dziwnie, ale to nie jest pleonazm.

      Usuń
  7. Przeraża mnie liczba błędów, które popełniam bez świadomości tego faktu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie przejmuj się aż tak bardzo :) Wszyscy popełniamy błędy. Nie myli się chyba tylko prof. Jan Miodek :)

      Usuń
  8. Jak mogłam przegapić ten akwen :)). Tego typu zagadki ukazują jak bardzo nasz język jest trudny, człowiek tyle się uczy, a wychodzi, że i tak niewiele umie, makabra.
    Niestety często mam problem z pisownią cząstek -byś, -bym itp. tyle się na ten temat naczytałam, a i tak zdarza mi się robić babole, więc jak będziesz dumać na zagadką, to ja się dopraszam z uprzejma prośbą ;) o wzięcie tego tematu pod uwagę :)

    Gratuluję wygranej, brawo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :*

      O tak, nasz język nie jest łatwy. Jeszcze byłoby nam lżej gdyby każda reguła była po prostu regułą. Ale nie - zawsze musi być jakiś wyjątek! :)

      Temat wzięłam pod uwagę :)

      Usuń
  9. Gratuluję sukcesu na portalu nakanapie.pl Wiem jakie to wyróżnienie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętam :) To jest strasznie miłe uczucie, kiedy nasza recenzja "wisi" tak sobie na głównej stronie portalu :)

      Usuń
  10. Gratuluje wyróżnienia! :) A co do następnej zagadki to głosuję za interpunkcją. Przecinki to moja zmora niestety. ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Gratulacje;) Ja także stawiam na interpunkcję;)

    OdpowiedzUsuń