wtorek, 23 października 2012

Zagadka interpunkcyjna - odpowiedzi

Na ostatnią zagadkę chciałam Wam dać troszkę więcej czasu, ale... nie aż tyle. Przepraszam, że musieliście czekać. Czy przejdzie usprawiedliwienie, że mam dziecko chore? ;) Cóż, rzeczywiście tak jest. Zamiast się porządnie wychorować i w końcu wyzdrowieć, mój syn postanowił przechodzić chorobę etapami... Co poczuje się trochę lepiej, za chwilę znowu coś się dzieje. 
 
No dobrze, nie o chorowaniu ma być ten post, tylko o prawidłowych odpowiedziach. 

Oto one:
  1. Powiedział mi, że musi odpocząć, że w takim razie wyjeżdża i że wróci przed upływem tygodnia.
  2. Jutro, pod warunkiem że będzie ciepło, pójdziemy na długi spacer.
  3. Wczasowicze, obudziwszy się po długiej podróży, udali się na zabiegi odnowy biologicznej.
  4. Każdy musi określić, czy decyduje się na czytanie książki, dając przykład innym, czy woli obejrzeć adaptację filmową.
  5. Mówiła i za dużo, i za głośno, i niepotrzebnie.

Zdanie 1

Większość z Was z pierwszym zdaniem poradziła sobie świetnie :) Tak w skrócie - chodzi tu o zbieg spójników (lub spójnika i zaimka) między jednakowymi zdaniami podrzędnymi, wprowadzanymi przez powtarzające się spójniki lub zaimki, np.:
  1. Wiem, jak wygląda i jak funkcjonuje. 
  2. Spotkałem znajomego, który jest wziętym chirurgiem i który sam musiał się poddać kilku operacjom.
  3. Trzeba sprawdzić, czy nasze bilety są ważne i czy są ważne na tę trasę.

Zdanie 2

Przecinek stawiamy między zdaniem nadrzędnym a zdaniem podrzędnym, które łączy rozbudowany wskaźnik zespolenia (w naszym przypadku jest to "pod warunkiem że"). 
Czyli: 
Jutro pójdziemy na długi spacer - zdanie nadrzędne.
pod warunkiem że będzie ciepło - zdanie podrzędne.
"pod warunkiem że" - rozbudowany wskaźnik zespolenia.
  1. Zięć, jako że znał się na komputerach, namówił go na kupno.
  2. W ciągu roku, podczas kiedy ona się tylko bawiła, mąż musiał ciężko pracować.
  3. Teraz, właśnie gdy mam trochę czasu, nie otrzymuję zamówienia.
To zdanie sprawiło więcej problemu. Dobrze wskazały przecinki tylko trzy osoby. Większość wstawiła przecinek przed "że". Wyrażenie "pod warunkiem, że" stosujemy tylko w przypadku, gdy towarzyszą mu wyrazy bliżej je opisujące, typu: akurat, dopiero, głównie, tylko itp.
Przykład: Reklamacje będą uwzględniane tylko pod warunkiem, że klient przedstawi paragon.


Zdanie 3 i 4
To był sprawdzian na to, czy pamiętacie coś z reguły z poprzedniej zagadki interpunkcyjnej :) Chodzi oczywiście o imiesłowowy równoważnik zdania. Jeśli ktoś nie pamięta, może zajrzeć tutaj - klik. Parę osób wyróżniło się tu, wstawiając dobrze przecinki w obu zdaniach :)  

Zdanie 5
Przecinek stawiamy przed każdym spójnikiem (nawet przed i, lub, ani), gdy się powtarza przy wyliczeniu.
  1. Kup chleb i bułki, i jabłka, i gruszki.
  2. Nie chcę ani ciasta, ani lodów, ani owoców, ani żadnych słodyczy!
  3. Na deser możemy wybrać sobie ciasto lub lody, lub owoce, lub słodycze.
Szczerze mówiąc, myślałam, że to zdanie sprawi Wam więcej kłopotów, ale się myliłam :) Brawo!


Na koniec wyróżnienia :)
Magda K-ska, barwinka, bezrobotna.pl, la_pinguin - te osoby udzieliły po trzy poprawne odpowiedzi. Ja i wiel-błąd serdecznie gratulujemy :)


21 komentarzy:

  1. Normalnie jestem z siebie przedumna:) zawsze miałam problem z przecinkami, stawiałam ich za dużo:) Gratuluję wszystkim:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow nie spodziewałam się, że mi tak dobrze pójdzie. Odpowiedzi udzielałam intuicyjnie i jestem z siebie dumna :) Muszę brać częściej udział w tego typu wyzwaniach :)

    Gratuluję wszystkim uczestnikom :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z Ciebie również jestem dumna :)
      Kolejna zagadka już wkrótce, więc już teraz zapraszam do udziału :)

      Usuń
  3. Taaakie buty. ;) I już jestem mądrzejsza i bogatsza o nową wiedzę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogłam przyczynić się do poszerzenia wiedzy :)

      Usuń
  4. Bardzo fajne są te wiel-błądy;) Więcej się z nich uczę niż ze szkoły;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W szkole czasami po prostu brakuje czasu, by móc zgłębić temat. Wiem, co mówię, choć nauczycielką nie jestem :) Cieszę się, że wiel-błądy mogą komuś pomóc :)

      Usuń
    2. w szkole po prostu nie robi się tego dla siebie tylko dla oceny, więc nic w głowie nie zostaje;) Po za tym tam nie jest to zorganizowane w tak miłej dla oka i umysłu formie;)

      Usuń
  5. To ja dołączę do grona nieskromnie dumnych z siebie osób :) Chociaż dalej uważam przecinki za czarną magię :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę ćwiczeń i będziesz śmigać z przecinkami jak należy :)

      Usuń
  6. Interpunkcja to moja pięta achillesowa, w pracy magisterskiej maniakalnie wstawiałam wszędzie przecinki :) Twojemu Maluchowi dużo zdrowia! Jakieś wirusisko chyba panuje, w moim przedszkolu jakiś pomór w grupach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nawet nie wiem, co się dzieje w naszym przedszkolu, bo już długo siedzimy w domu :( Ale za to widzę, co się dzieje w przychodni. Lekarze mają co robić...

      Usuń
  7. O proszę! Czyli nie poszło mi aż tak źle. Jednak ten nacisk na interpunkcję w szkole na coś się choć trochę przydał :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jesteś mistrzynią w wyjaśnianiu tajemnic interpunkcji, obym tylko dała radę, to wszystko ogarnąć :)
    Zdrówka życzę Twojemu skarbowi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i... dziękuję :)
      Interpunkcja to chyba jedna z najciekawszych i najtrudniejszych dziedzin związanych z poprawnością językową. Ale dasz radę :) Poćwiczymy jeszcze :)

      Usuń
  9. Przeoczyłam zagadkę. :(
    W interpunkcji jestem cieniutka. Jakoś nie trzymają mi się głowy te wszystkie zasady. =)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zasady zasadami, ale to praktyka czyni mistrza :) Mam nadzieję, że wiel-błądy Wam się szybko nie znudzą, i będziemy mogli razem jeszcze poćwiczyć :)

      Usuń
  10. Heh ja również nie radzę sobie z interpunkcją :(
    Inicjatywa jest świetna!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Zatem zapraszam Cię do kolejnej zagadki. Następnym razem chyba dam Wam odpocząć od interpunkcji, ale w przyszłości z pewnością się pojawi :)

      Usuń