wtorek, 2 października 2012

Wiel-błąd nr 3

Gotowi jesteście do spotkania z nowym wiel-błądem? :)


Dziś jednak odpoczywamy od przecinków, ale możecie być pewni, że jeszcze się pojawią. W tej chwili proponuję Wam zabawę w detektywów - poszukiwaczy naszych wiel-błądów, które z powodzeniem ukryły się w poniższych zdaniach, mając nadzieję na to, że nie odkryje je żadne czujne oko. 

Może jednak wiecie, gdzie się ukryły?
  1. Rekreacyjne walory akwenów wodnych, zwłaszcza odpowiednio urządzonych, nie wymagają specjalnej reklamy.
  2. Na stadionie był już pełny komplet widzów.
  3. Nasz naród musi odzyskać z powrotem wolność!
  4. Są tacy, którzy po pierwszej szychcie pakują manatki i wracają z powrotem na wieś.
Życzę udanego polowania! :)

16 komentarzy:

  1. 1. Rekreacyjne walory akwenów wodnych, zwłaszcza odpowiednio urządzonych nie wymagają specjalnej reklamy.
    2. Na stadionie był już komplet widzów.
    3. Nasz naród musi odzyskać wolność!
    4. Są tacy, którzy po pierwszej szychcie pakują manatki i wracają z powrotem na wieś.

    Ja bym to zrobiła tak, ale jestem w tym beznadziejna i aż mi wstyd :D
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwaga poluję:)

    1. Czy walory akwenu wodnego mogą być urządzone?
    jeśli jednak czegoś nie rozumiem i odp. będzie twierdząca:) to moim zdaniem powinny być urządzone, a nie urządzonych.

    2. .."pełny komplet widzów"???
    komplet to komplet (wiadomo pełny:))

    Na stadionie był już komplet widzów.

    3. Nasz naród musi odzyskać wolność!
    (bez z powrotem)

    4. Są tacy, którzy po pierwszej szychcie pakują manatki i wracają na wieś.
    (ponownie nie pasuje mi z powrotem, dlaczego akurat na wieś?)

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiadam nie czytając poprzednich komentarzy. :)

    2. Pełny komplet.
    3. Odzyskać z powrotem.
    4. Wracają z powrotem.

    1. Chyba powinno być "odpowiednio urządzone". :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz doczytałam pozostałe odpowiedzi i widzę, że się wyłożyłam na pierwszym zdaniu. ;) Chyba się rozchodzi o "akwen wodny" jak pisze Agnieszka. :)

      Usuń
  4. 1.To zdanie trzeba całkiem przerobić, bo walorów nie można urządzić. Chociaż z drugiej strony "odpowiednio urządzonych" odnosi się do ostatniego rzeczownika. Ale i tak uważam, że zdanie jest nie po polsku i walorów się nie da urządzić.
    2.Na stadionie był już komplet widzów.
    3.Nasz naród musi odzyskać wolność.
    4.Są tacy, którzy po pierwszej szychcie pakują manatki i wracają na wieś.

    OdpowiedzUsuń
  5. kurczę nie ma łatwo ;-)

    1. mam wrażenie że urządzonych tu nie pasuje choć mam wątpliwości jak powinno być poprawnie...
    2. komplet musi być pełny :-)
    3. albo odzyskać albo dostać z powrotem
    4. wracają bez z powrotem

    Gdy człowiek wie, że w zdaniach kryje się błąd to jeszcze jakoś da radę go wykryć (przynajmniej taką mam nadzieję) ale nie wykluczam, że pisząc moglabym podobne popełnić ;-)

    ps. Gdzieś Ty się chowała gdy uczyłam się polskiego? :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy o jaki czas pytasz :)

      Wydaje mi się, że na lekcjach polskiego są inne, ważniejsze tematy do przerobienia, a o pewnych rzeczach związanych z poprawnością językową raczej się wspomina. Dużo też oczywiście zależy od nauczyciela :)

      Usuń
  6. Chyba nie mam weny, bo w pierwszym zdaniu nie mogę okryć babola, coś mi tu nie gra z tymi rekreacyjnymi walorami, ale licho wie...
    Błędy w pozostałych to pełny komplet, odzyskać z powrotem, wracają z powrotem, jak dla mnie to masło maślane czyli tautologia, i co gorsze podejrzewam,że i mnie zdarza się takie kwiatki tworzyć, bo tak jak alison stwierdziła, jeśli się wie, że gdzieś ukryta jest tajemnica to się jej szuka, a tak... szkoda gadać ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. jestem już zbyt zmęczona na myślenie, ale w 2. bez "pełny" i w 3. bez "z powrotem", może przed wynikami zdążę resztę ogarnąć

    OdpowiedzUsuń
  8. 1. Rekreacyjne walory akwenów wodnych, zwłaszcza odpowiednio urządzonych, nie wymagają specjalnej reklamy.- nie mam zielonego pojęcia gdzie jest błąd.

    2. Na stadionie był już komplet widzów.

    3. Nasz naród musi odzyskać wolność!

    4. Są tacy, którzy po pierwszej szychcie pakują manatki i wracają na wieś.
    Poczułam się jak na safari. Chociaż tam na wielbłądy nie polują :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Odpowiadam (specjalnie nie czytałam innych komentarzy).

    1. Rekreacyjne walory akwenów, zwłaszcza odpowiednio urządzonych, nie wymagają specjalnej reklamy.

    2. Na stadionie był już komplet widzów.

    3. Nasz naród musi odzyskać wolność!

    4. Są tacy, którzy po pierwszej szychcie pakują manatki i wracają na wieś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz przeczytałam komentarze. Na 2, 3 i 4 odpowiedziałam podobnie jak większość z Was. Wytłumaczę więc swoją odpowiedź na 1 - moim zdaniem tu też mamy do czynienia z "masłem maślanym". Wydaje mi się, że już samo słowo "akwen" odnosi się do jakiejś części powierzchni wody, zbiornika wodnego.

      Usuń
  10. O ile nie ma tu haczyków, to zadanie jest dziś łatwe, bo w każdym zdaniu jest przykład "masła maślanego" :)
    1. Rekreacyjne walory akwenów, zwłaszcza odpowiednio urządzonych, nie wymagają specjalnej reklamy.
    2. Na stadionie był już komplet widzów.
    3. Nasz naród musi odzyskać wolność!
    4. Są tacy, którzy po pierwszej szychcie pakują manatki i wracają na wieś.

    OdpowiedzUsuń
  11. Wydaje mi się, że powinno być tak:
    1. Rekreacyjne walory akwenów, zwłaszcza odpowiednio urządzonych, nie wymagają specjalnej reklamy. (akwen to akwen - niepotrzebne jest dodawanie, iż jest wodny, ponieważ to wiadoma rzecz ;-))
    2. Na stadionie był już komplet widzów. ("pełen komplet" nie bardzo mi tu pasuje - jak komplet to komplet i tyle ;-))
    3. Nasz naród musi odzyskać wolność! ("odzyskać z powrotem" - jak coś odzyskujemy to wiadomo, że z powrotem)
    4. Są tacy, którzy po pierwszej szychcie pakują manatki i wracają na wieś. (sytuacja podobna do tej w trzecim zdaniu)

    OdpowiedzUsuń
  12. We wszystkich zdaniach występują pleonazmy, czyli "masła maślane".
    Akwen wodny - samo słowo akwen zawiera w sobie informację, że chodzi o coś "wodnego", "pełny komplet" - wiadomo, "wracać z powrotem" i "odzyskać z powrotem" również zawierają podwójną iformację.

    OdpowiedzUsuń
  13. 1. akwen wodny
    2. pełny komplet
    3. odzyskać z powrotem
    4. wracają z powrotem

    Ten wiel-błąd nawet nie był taki straszny :)

    OdpowiedzUsuń