piątek, 22 czerwca 2012

"Czekaj na odpowiedź" Dan Chaon


Autor: Dan Chaon
Tytuł: Czekaj na odpowiedź
Wydawnictwo: REBIS, 2010
Ilość stron: 352


"Sobie się samej zaraz od początku
Czyimś wydałam snem czy przywidzeniem
Albo odbiciem obcym w cudzym lustrze.
Bez ciała, bez imienia, bez przyczyny.
Już wtedy znałam długą listę przestępstw,
Które powinnam popełnić w przyszłości."

Słowa pochodzące z wiersza Anny Achmatowej stanowią niejako wstęp do utworu Dana Chaona, jak również określają jego tematykę. "Czekaj na odpowiedź" to thriller psychologiczny, przepełniony tajemniczością, grozą, strachem, gdzie nic nie jest oczywiste, szczególnie ludzka tożsamość, a wyraźne granice między przeszłością, teraźniejszością a przyszłością nie od razu się kształtują.

Fabuła składa się z trzech mogłoby się wydawać nie mających ze sobą żadnego związku historii.

Miles, zmęczony już poszukiwaniami swojego zaginionego brata bliźniaka, Haydena, pragnie stabilizacji w życiu. Niestety, wydaje się, że jest to ponad jego możliwości. Gdy tylko pojawi się jakiś ślad, natychmiast udaje się w miejsce, gdzie, jak przypuszcza, może znajdować się jego brat. Dodatkową komplikację stanowi fakt, że Hayden jest schizofrenikiem, który nieraz swoje wymyślone historie tak zaszczepił w świadomości Milesa, że ten w końcu uznał je za prawdziwe.

Drugą bohaterką powieści jest Lucy. Ambitna nastolatka ucieka wraz ze swoim nauczycielem historii George'em w poszukiwaniu lepszego życia. Już od samego początku zaczyna zauważać, że coś jest nie tak, a jej ukochany nie jest tym, za kogo się podaje. Zaczyna się bać.

Ryan natomiast, kiedy poznaje prawdę o swoim pochodzeniu, postanawia uciec od swego dotychczasowego życia i od ludzi, którzy nie byli jego biologicznymi rodzicami. Dołącza do Jay'a - swego prawdziwego ojca, który prowadzi niejasne interesy. Związane jest to z ciągłymi zmianami tożsamości.

Książka jest dosyć ciekawa, choć przyznaję, że na kolana mnie nie powaliła. Jest to kolejna powieść, której zakończenie pozostawia wiele domysłów. Zadajemy sobie pytanie "i co dalej?". Może nie jestem fanką tego typu rozwiązania, ale... ileż to razy czytałam książki, gdzie fabuła wciągała mnie całkowicie, zachłannie połykałam każde słowo, by wreszcie poczuć irytację fatalnym zakończeniem. Miałam ochotę wyrwać te parę ostatnich stron, żeby ich w ogóle nie było :) Zdecydowanie przedkładam tajemnicę nierozwiązaną, lecz fascynującą, nad wydumanym i rozczarowującym rozwiązaniem.   

Jeśli ktoś lubi zagłębiać się w ludzką psychikę, jeśli nie przeszkadza mu atmosfera tajemniczości i jeśli jest dość cierpliwym czytelnikiem powieści, w których akcja nie leci na łeb na szyję, to spokojnie może sięgnąć po tę pozycję.

Moja ocena: 4/6

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz